Analiza rynku ciągników rolniczych: preferencje rolników i tendencje sprzedaży w 2024 roku

Analiza rynku ciągników rolniczych: preferencje rolników i tendencje sprzedaży w 2024 roku

Obserwując rynek nowych ciągników rolniczych, można zauważyć, że nie jest on w najwyższym stopniu ekspansywny. W czerwcu bieżącego roku odnotowano rejestrację 585 nowych jednostek, co stanowi niewielki wzrost w porównaniu do poprzedniego miesiąca (518 sztuk). Jednakże, patrząc na te same okresy w latach poprzednich, jest to znaczny spadek – czerwiec 2023 roku przyniósł aż 768 rejestracji. Ogólnie rzecz biorąc, od początku 2024 roku zarejestrowano 3862 nowe ciągniki, co oznacza spadek o 1038 jednostek w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku. Wynika stąd, że obecny trend spadkowy wynosi już 21,2%.

Z analizy popularności marek wynika, że John Deere utrzymanie swoją dominującą pozycję na rynku. W pierwszym półroczu 2024 roku zanotowano 551 rejestracji nowych ciągników tej marki, mimo iż to oznacza spadek o 303 sztuki w porównaniu do poprzedniego roku. Udzieliło to marce John Deere 14,3% udziałów rynkowych. Kolejne miejsce na podium zajmuje Kubota z 499 zarejestrowanymi jednostkami, co dało jej 12,9% udziału w rynku. Na trzecim miejscu znajduje się marka New Holland z 480 rejestracjami (12,4% udziału rynkowego), a tuż za nią plasuje się Deutz Fahr z 326 nowymi modelami (8,4% udziału rynkowego). Piąte miejsce utrzymuje Case IH, który jako jedyny z top 5 notuje wzrost sprzedaży w stosunku do poprzedniego roku – 302 rejestracje, czyli o 27 więcej. Udziały rynkowe Case IH wynoszą obecnie 7,8%.

Analizując średnią moc nowo rejestrowanych ciągników, można zauważyć regionalne różnice. W pierwszym półroczu 2024 roku najwyższą średnią moc – 186,5 KM – odnotowano w województwie opolskim. Nieco mniejszą moc rejestrowano w województwie warmińsko-mazurskim – średnio 185,3 KM. Najmniej mocne maszyny (średnia moc wynosiła tu tylko 84,4 KM) były rejestrowane w województwie małopolskim.

Pod względem ilości rejestracji nowych ciągników, liderem jest województwo mazowieckie. W pierwszym półroczu 2024 roku odnotowano tam 648 sztuk, co oznacza spadek o 165 jednostek w porównaniu z poprzednim rokiem. Na drugim miejscu jest województwo wielkopolskie z 463 nowymi rejestracjami, a trzecią pozycję zajmuje województwo łódzkie z 335 nowymi ciągnikami.