Podejrzenia Grupy Azoty: Środki przeznaczone na marketing i reklamę przekierowane na konto partii politycznej

Podejrzenia Grupy Azoty: Środki przeznaczone na marketing i reklamę przekierowane na konto partii politycznej

Grupa Azoty S.A. złożyła oficjalne zawiadomienie do prokuratury, sugerując możliwość popełnienia przestępstwa polegającego na naruszeniu uprawnień oraz niewypełnieniu obowiązków nadzorczych w zakresie zawierania umów reklamowych i sponsoringowych. Chodzi tu o podpisywanie umów przez spółkę pomimo zawieszenia budżetu na nieistotne wydatki ze względu na finansowe problemy firmy oraz łamaniu wewnętrznych procedur i prawa. Takie działania doprowadziły do powstania strat finansowych przekraczających 7,5 mln złotych w 2023 roku.

W zawiadomieniu wyróżniono również fakt, że w latach 2021-2023 zamawiano szereg usług marketingowych i promocyjnych, które nie miały na celu rozpropagowania marki Grupy Azoty S.A., jej produktów lub usług, ale były skierowane głównie lub wyłącznie na wsparcie innych podmiotów, w tym partii politycznej i komitetu partii politycznej oraz jednostek zajmujących się mediami lub koordynacją eventów, popierających jedną konkretną partię polityczną.

Zawiadomienie zostało złożone do Prokuratury Okręgowej w Tarnowie. Jak wyjaśnia Adam Leszkiewicz, Prezes Zarządu Grupy Azoty S.A., firma konsekwentnie informuje o wszelkich przypadkach podejrzewanego przestępstwa. Wskazuje, że mimo trudnej sytuacji finansowej firmy, w ciągu kilku miesięcy 2023 roku na sponsorowanie, reklamę i donacje przeznaczono ponad 7,5 mln złotych. Dodatkowo zaznacza, że przed firmą stoi obecnie wyzwanie stabilizacji finansów, jednak nie obejdzie się bez odpowiedniej optymalizacji kosztów i rzetelnego wyjaśnienia wszelkich nieprawidłowości wykrytych podczas audytów.

Pod koniec 2022 roku Grupa Azoty zaczęła notować rekordowe straty netto, co skłoniło firmę do wprowadzenia programu oszczędnościowego w lutym 2023 roku. Zgodnie z tym programem, dopuszczalne były jedynie wydatki niezbędne do utrzymania ciągłości procesów produkcyjnych lub pilnych napraw instalacji.

Mimo to, kontynuowano działania marketingowo-sponsorująco-reklamowe w niezmienionym zakresie przez cały 2023 rok. Jak wynika ze złożonego zawiadomienia, wszystkie poniesione wydatki związane z tymi działaniami były sprzeczne z wprowadzanym przez Zarząd programem oszczędnościowym.

W maju 2023 roku doszło do zmian w Polityce Społeczno-Sponsoringowej, modyfikując zasady przyznawania budżetu na sponsoring w celu umożliwienia kontynuacji tych działań pomimo niekorzystnej sytuacji finansowej Grupy Azoty.

Obecnie, na polecenie Zarządu Grupy Azoty S.A., przeprowadzane są audyty dotyczące funkcjonowania spółek Grupy Kapitałowej w ostatnich latach. Mają one na celu wyjaśnienie rekordowych strat notowanych od IV kwartału 2022 roku, braku efektywnych działań naprawczych, inwestycji oraz zawieranych umów. W wyniku tych kontroli Grupa Azoty złożyła pierwsze zawiadomienia do prokuratury.