Potencjał polskiego mięsa na rynku koreańskim: rozmowy o zacieśnieniu współpracy

Potencjał polskiego mięsa na rynku koreańskim: rozmowy o zacieśnieniu współpracy

W ostatnim czasie miało miejsce spotkanie wielu przedstawicieli polskiej władzy i organizacji przemysłu mięsnego, które miało na celu omówienie możliwości zacieśnienia relacji z Republiką Korei. W spotkaniu uczestniczyły osoby reprezentujące Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Obrony Narodowej, Polską Agencję Handlu i Inwestycji oraz Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Również w spotkaniu brali udział przedstawiciele najważniejszych polskich stowarzyszeń producentów mięsa.

Na czele tego spotkania stał dyrektor generalny Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Bogusław Wijatyk. Sekretarz stanu, Michał Kołodziejczak, również brał aktywny udział w dyskusji.

Głównym celem tej konferencji było zbadanie aktualnej sytuacji w zakresie współpracy z Koreą w odniesieniu do sektora rolnictwa. Szczególna uwaga została poświęcona dyskusji na temat potencjalnego przyspieszenia realizacji polskich żądań dotyczących dostępu produktów agrospożywczych, zwłaszcza mięsa, do koreańskiego rynku.

Wszyscy uczestnicy spotkania zgodzili się, że konieczne jest zniesienie wszelkich barier handlowych utrudniających eksport do Korei. Było to podkreślane jako kwestia o kluczowym znaczeniu, którą można osiągnąć poprzez skuteczną koordynację działań politycznych i gospodarczych. Konkretnymi propozycjami były organizacja misji gospodarczych czy seminariów promujących produkty polskie podczas oficjalnych wizyt. Uzgodniono, że dostęp do rynku koreańskiego dla polskiego mięsa wieprzowego, drobiowego i wołowego jest kluczowy dla wyważonego dwustronnego handlu.

Analiza danych z 2023 roku pokazała, że polski eksport produktów rolno-spożywczych do Korei osiągnął wartość 82,6 mln euro, co stanowi wzrost o 9% w porównaniu z rokiem 2022 (75,6 mln euro). Najpopularniejsze produkty to mleko, śmietana, skrobia oraz piwo.