Analiza jakości przetworów zbożowych na rynku polskim – niepokojące wyniki kontroli

Analiza jakości przetworów zbożowych na rynku polskim – niepokojące wyniki kontroli

Badania przeprowadzone przez inspektorów, dotyczące jakości handlowej przetworów zbożowych na polskim rynku, objęły kontrolę zgodności deklaracji producentów z rzeczywistością. Skupiono się głównie na produktach takich jak mąki, kasze czy płatki z różnych zbóż.

Podczas pierwszego kwartału 2024 roku przeprowadzono kontrolę u 73 podmiotów produkujących i pakujących przetwory zbożowe w naszym kraju. Wśród nich znalazły się również trzy firmy oferujące produkty ekologiczne. Niestety, jakość oferowanych towarów nie spełniała standardów u 26 producentów, co stanowiło 35,6% skontrolowanych jednostek.

W ramach kontroli cech organoleptycznych sprawdzono 47 partii przetworów o całkowitej masie 391 ton, nie stwierdzając w tym zakresie żadnych nieprawidłowości. Natomiast, analizując cechy fizykochemiczne przetworów zbożowych obejmujących 131 partii o masie 694 ton, wykazano nieprawidłowości aż w 14 partiach (10,7%). Badania laboratoryjne wykazały, że deklarowane przez producentów parametry, takie jak zawartość błonnika, białka czy tłuszczu oraz poziomy popiołu, soli, liczby opadania i wilgotności nie zgadzały się z rzeczywistością. W przypadku produktów ekologicznych nie stwierdzono jednak żadnych niezgodności.

Analiza znakowania obejmująca 163 partie przetworów o masie 954 ton wykazała nieprawidłowości w 34 partiach (20,9%). Wśród nich były między innymi: wprowadzające w błąd informacje o możliwej obecności glutenu, pominięcie alergenu w nazwie kaszy pęczak, niewłaściwe oznaczenie produktu jako „organiczny”, braki w instrukcjach użycia czy niewłaściwe podanie typu mąki pszennej. Stwierdzono również podawanie mylących informacji o wartościach odżywczych i sugerowanie, że produkt jest wolny od GMO.

Podczas kontroli sprawdzano też jakość surowców stosowanych w produkcji przetworów zbożowych – badaniom poddano 64 partie surowców o łącznej masie 22 351 ton. Okazało się, że prawie 10% z nich zawierało nieprawidłowości takie jak obecność szkodników czy zbyt dużą wilgotność. Zwrócono też uwagę na jeden przypadek wprowadzania do obrotu produktów przeterminowanych oraz na przypadki niewłaściwych warunków przechowywania w jednym z magazynów.

W rezultacie przeprowadzonych kontroli, inspektorzy wydali 7 decyzji administracyjnych nakładających kary pieniężne, 12 decyzji nakazujących prawidłowe oznakowanie, 4 decyzje zakazujące wprowadzenie do obrotu, 4 decyzje dotyczące odstąpienia od wymierzenia kary pieniężnej oraz dodatkowo 9 mandatów karnych i 14 zaleceń pokontrolnych. Ponadto, jeden producent został zobligowany do zniszczenia partii swojego produktu. Wszystko to jednak może ulec zmianie ze względu na trwające postępowania administracyjne i procedury odwoławcze.